A fókusszal egyet értek a többiekkel,de ez egy tök jó kép lett!
Tetszik az előtérben a mohás fa,és pazar lett a háttered is. Egyben van ez a kép! Gratulálok a nap képe címhez!
Köszönöm Csaba a segítséget! Remélem a hétvégén lesz is időm kipróbálni a leírtakat.
Megnéztem a példának felhozott képeidet, mindegyik gyönyörű.
Valóban, a derítés elmaradt, nem gondoltam át a fontosságát. Most már látom, hogy hiba volt.
Örülök, hogy ennek ellenére tetszik a fotó és köszönöm a szavazatod.
Akkor, hogy igaza legyen a Gergőnek, a leírást ezennel bemásolom ide, utána pedig küldök linkeket is, ahol néhány, ezzel a technikával készült fényképemet láthatod:)
Üdv.: Csaba
Fókusz sorozat
A makrófotózás egyik buktatója a rendkívül kicsi mélységélesség. Az 1:1 arányú leképzéskor (vagy ahhoz közel) a mélységélesség már csak egy hajszálvékonyságú területet fed le. Ez egyrészt tökéletesen precíz fókuszálást kíván, ami azért némi gyakorlattal kivitelezhető. Másrészt a választott témának csak egy rendkívül keskeny rész lesz éles, ami ellen viszont semmit sem lehet tenni. Ugyanakkor makrófotósokban sokszor felmerül az igény, hogy a választott témájuk ne csak egy keskeny sávban, hanem teljes egészében éles legyen.
Erre a problémára jelent megoldást az ún. fókusz sorozat technika, melyet angol nyelvterületen a "focus stacking" szakkifejezéssel illetnek. A módszer lényege, hogy a makro- és a mikrofotózás rendkívül keskeny mélységélesség tartományát lehet vele kiterjeszteni - méghozzá korlátlanul.
A fókusz sorozat alapelve, hogy a választott témáról több fotót kell készíteni, méghozzá azonos beállításokkal. Az egyes képek közt kizárólag csak a fókuszt kell elmozdítani, olyan módon, hogy a lépcsőzetesen módosított fókusz mélységéles tartománya apránként teljesen lefedje az egész témát. Így végül sok fotónk lesz, melyek csak abban különböznek, hogy más-más részükön található az élesség. A képek mennyisége nagyban függ attól, hogy mekkora a választott téma és azt hány expóval lehet lefedni a mélységélesség tekintetében.
A fotózásnál vigyázni kell arra, hogy a téma és a fényképezőgép ne mozduljon el az egyes képek között. Így mindenképpen állványról kell fényképezni. A beállításoknak a fókusz kivételével állandónak kell lennie. A fókuszt pedig úgy kell módosítani, hogy ne maradjon olyan része a témának, amelyet a sorozat valamelyik képe nem fed le egy éles expóval. Természet makrónál bizony könnyen előfordulhat, hogy a választott téma megmozdul, ilyenkor sajnos újra kell kezdeni az egész fényképezést.
A fókusz lépcsőzetes megváltoztatására két módszer kínálkozik. Az egyik, hogy a felállványozott fényképezőgépen az objektív fókuszállító gyűrűjét finoman, kézzel apránként elmozdítjuk az egyes felvételek közt. A másik módszer egy speciális kiegészítő, a makrósín használatán alapul. A makrósín egy olyan eszköz, amelyen a hozzáerősített fényképezőgép, az objektív tengelyével párhuzamosan finoman, előre-hátra mozgatható. A makrósínt az állványra kell helyezni és arra a fényképezőgépet. A makrósín használatakor az objektív fókuszgyűrűjéhez nem nyúlunk, a fókuszsorozat képei az előre kiválasztott fókusztávolsággal készülnek el, olyan módon, hogy az egyes felvételek közt finom lépcsőkben közelítjük, vagy távolítjuk a témától a fényképezőgépet.
A fókusz sorozat technikának azonban van egy hatalmas buktatója. Ez pedig egy nagyon nagy probléma. Az optikai sajátosságokból adódóan a fókusz sorozat egyes képei sohasem fedik egymást tökéletesen. Az egyes képek egy parányit mindig "elmásznak" egymáshoz képest. A jelenség még akkor is fennáll, ha a sem téma, sem a fényképezőgépet nem mozdult el a fotózás közben.
Ez azért nagy baj, mert az elkészült fényképeket nem lehet olyan egyszerűen egyesíteni, hogy egymásra másoljuk őket és mindegyikből csak az éles rész hagyjuk meg - hiszen a képek nem fedik egymást. Azok, akik sose halnak meg és a fiatalságuk örökké tart, nos ők kárhoztathatják magukat a PS lélekölő rétegeinek véget nem érő piszmogására.
A többieknek viszont kell egy speciális program, ami egyrészt korrigálni tudja a fókusz sorozat képeinek eltérését, másrészt képes megkeresni az egyes fotók éles tartományait és azokat összegyúrni egyetlen képpé.
A jó hír az, hogy léteznek ilyen programok. Ilyenek a Helicon Focus, vagy a Zerene Stacker, de a PTGui-nak is létezik egy erre szolgáló modulja. Ezek azonban sajnos mind fizetős programok. Aki viszont se fizetni nem akar, se tengernyi ideje nincs, annak számára van egy teljesen ingyenes program is: a CombineZM illetve ennek utódja, a CombineZP.
A nagy képek (10 MP-től felfelé) egyesítése elég sok időt vesz igénybe. Átlagos képességű számítógépet egy 20 képes sorozatnál nyugodtan otthagyhatsz legalább negyedórára...
Az utolsó kettő jellegében pont olyasmi, mint a te feltöltésed.
S hogy arról is legyen szó, a kompozíciója, valamint a nézőpontja igen tetszik. Az én szemem az élességet is megtalálta. Kritikaként egyedül a derítés hiányát hoznám fel, ami bizony hiányzik a gombákról. Ezzel együtt még frissiben nyomtam rá egy szavazatot, mert így is tetszett annyira.
További szép fotonokat!
Szia, Remek képet készítettél a gombákról, illik a TIK nevedhez is. A háttere pazar, nagyon szép lett, az élességet már mondták, de szerintem így is remek kompozíció. Üdv.Ili
A fókusz sorozat lényege az, hogy ugyanazon rekeszen, állvánnyal több fókusz pontú képet csinálsz. Ezáltal különböző ponton fókuszált sorozataid lesznek. Majd ezt egy erre kihegyezett programmal összefűzöd egy képpé. Ezáltal a háttér mosott marad, de az élességi sávod nagyobb lesz, amelyet ráadásul te szabályzol azzal, hogy hány képet fotózol.
Csaba, amikor be fog ide térni, tuti bemásol egy képet, ahol ezt részletesen leírtad. De a lényege ez.
Örülök, hogy az életlenség ellenére is jól sikerült fotónak tartod (talán a fatörzsön van az élesség). Korábban bt-nek írtam hogy, a fókuszsorozat ismeretlen fogalom számomra, úgyhogy köszönettel fogadok minden segítséget. Azért magam is megpróbálok utánajárni és elsajátítani.
Köszönöm az értékelést. Nagyon örülök, hogy jónak találod a fotót.
Bevallom, hogy a fókuszsorozat új fogalom a számomra.A közeljövő feladatai közé fel is jegyeztem ennek, elméleti és gyakorlati elsajátítását.
A kompozíció, a háttér, az előtér nagyon tetszik a képen. Szerintem rendkívül jól sikerült.
Az élességgel viszont hadilábon állok. Bár mintha lenne éles pont, de bizonytalan számomra. Illetve a mélységélességből is szerintem több igényeltetne. Ami furcsa az F11 miatt, de látom, hogy 190 mm-en voltál.. tehát, ez még ennyi is lehet.
Erre egy megoldás van, az pedig a focus stack, avagy fókuszsorozat, ahhoz, hogy a háttér is kellemes mosottságú legyen, de a téma is kellő mértékben éles.
Ez a gombás fotóknál különösen igaz. Ha esetleg nem tudnád mi az a fókusz sorozat, akkor Csaba (Bringás) tud neked erről jó leírást adni.
A fotód számomra nagyon hangulatos. Szeretem a szép gombás képeket. És ezt is annak tartom. De azért azt megemlíteném, hogy a jobb oldali gombán is elviselnék több élességet. Viszont ehhez már fókusz sorozatot kellett volna használnod. Mindenesetre véleményem szerint ez egy jó kép.
Gratulálok.